Наукова школа професора
Рамського Юрія Савіяновича
«Теорія і практика використання інформаційних технологій в школах і вищих педагогічних навчальних закладах, підвищення рівня фундаментальної підготовки з інформатики»
Науковий напрям. Результати діяльності наукової школи
Один із найпотужніших математиків серед математиків всіх педагогічних університетів в Україні, автор понад 250 друкованих праць, серед яких понад 40 книг і брошур, науковий керівник понад 20 кандидатів наук, завідуючий кафедрою інформаційних технологій і програмування Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, доктор педагогічних наук, професор, академік Академії наук вищої освіти України Юрій Савіянович Рамський народився 29 травня 1942 року в селі Шпиколоси Кременецького району на Тернопільщині. Батько Юрія Савіяновича Савіян Ілліч загинув в буремні роки на фронтах Великої вітчизняної війни (1945 р. на території Німеччини), захищаючи Вітчизну. Мати Юрія Савіяновича, Євдокія Григорівна, не дивлячись на повоєнну скруту, змогла дати синові найвищу освіту.
В 1963 році Юрій Савіянович закінчив з відзнакою Кременецький державний педагогічний інститут (фізико-математичний факультет, спеціальність «математика і фізика», присвоєна кваліфікація та звання «вчитель математики і фізики середньої школи»), після закінчення якого працював вчителем Старотаражської семирічної школи.
В 1963 Юрій Савіянович вступив до аспірантури при фізико-математичному факультеті Київського державного педагогічного інституту імені О.М. Горького (сьогодні Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова), де під керівництвом професора Лященка Миколи Яковича виконав і в 1968 році блискуче захистив дисертацію на тему «Про деякі питання наближеного обчислення інтегралів» на здобуття наукового ступеня кандидата фізико-математичних наук.
Після закінчення аспірантури в 1966 році зарахований на кафедру вищої математики Київського державного педагогічного інституту імені О.М. Горького на посаду асистента.
В 1985 році в зв’язку з утворенням в університеті кафедри основ інформатики та обчислювальної техніки (згодом перейменовано на кафедру інформатики) був переведений на цю кафедру як один із її ключових фахівців. На той час Юрій Савіянович мав наукове звання доцента. В 1993 році отримав наукове звання професора.
В 2008 році на базі кафедри інформатики в НПУ імені М.П. Драгоманова було створено інститут інформатики, в якому Юрій Савіянович очолив кафедру інформаційних технологій і програмування, будучи обраним за конкурсом на посаду завідуючого цією кафедрою.
В 2013 році захистив дисертацію на тему «Методична система формування інформатичної культури майбутніх вчителів математики» на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 «Теорія та методика навчання (інформатика)».
З 2014 року – заступник голови Спеціалізованої Вченої Ради Д 26.053.03 із захисту докторських і кандидатських дисертацій за спеціальністю 13.00.02 «Теорія та методика навчання (інформатика, математика)».
Працюючи в університеті, Ю.С. Рамський проводив значну науково-дослідну, науково-методичну i дослідно-експериментальну роботу в різних напрямах, зокрема з проблем «Інформацiйнi технології як засіб оновлення змісту i методик навчання», «Підвищення рівня фундаментальної підготовки з інформатичних дисциплін», «Формування інформаційної культури майбутніх вчителів математики та інформатики», «Формування інформатичних компетентностей майбутніх вчителів математики та інформатики», «Кубатурні формули».
Результатом активної та результативної науково-педагогічної діяльності Юрія Савіяновича є публікація понад 250 наукових та навчально-методичних праць, серед яких 2 монографії, понад 40 книг і брошур, концепція змісту наскрізної освіти з інформатики та обчислювальної техніки, Держаний стандарт загальної середньої освіти в Україні з інформатики, галузеві стандарти вищої освіти, програми навчальних дисциплін, державних та кандидатських іспитів.
Слід зазначити, що ряд книг та інших публікацій, у розробці яких брав участь Юрій Савіянович, стали початком і орієнтирами для розбудови сучасних методичних систем навчання математики і інформатики в педагогічних університетах. Так з посібником для вчителів «Чисельні методи математики», виданим видавництвом «Радянська школа» у 1984 році, в математичні курси, що вивчалися у вищих педагогічних навчальних закладах, вперше увійшли метричні простори, стискуючі відображення, поняття норми оператора та інші елементи функціонального аналізу. Сьогодні ці поняття вивчаються у всіх сучасних курсах математики в педагогічних університетах.
В книзі «Изучение языков программирования в школе», виданій видавництвом «Радянська школа» у 1988 році, вперше в колишньому СРСР було запропоновано так званий користувацький підхід до навчання інформатики в школі і вищому педагогічному навчальному закладі, коли, на відміну від програмістського підходу, який був запроваджений на той час, на передній план виходило навчання сучасних інформаційних технологій, наперед розроблених програмних засобів різноманітного призначення – операційні системи, редактори текстів, графічні редактори, електронні таблиці, бази даних, програмні засоби навчального призначення, електронна пошта, Internet тощо, а навчання програмування поширеними тоді мовами Basic, Pasсal, C і ін. відходило на другий план. Сьогодні такого підходу до навчання інформатики в загальноосвітніх навчальних закладах дотримуються у всьому світі, зокрема у всіх країнах колишнього СРСР.
Навчальний посібник «Інформатика» для студентів фізико-математичних факультетів педагогічних інститутів, виданий в 1991 році видавництвом «Вища школа», був першим посібником з інформатики для педагогічних вищих навчальних закладів. В ньому запропоновано оригінальний на той час зміст курсу інформатики для педагогічних університетів, зокрема вперше включено розділи стосовно систем штучного інтелекту, експертних систем та їх використання в навчальному процесі. Посібник виявився вагомою підвалиною для становлення і розвитку сучасної методичної системи навчання інформатики в школах і вищих педагогічних навчальних закладах.
Особливої уваги заслуговує посібник «Логічні основи інформатики», розроблений Юрієм Савіяновичем для студентів фізико-математичних та інформатичних спеціальностей педагогічних університетів і виданий в 2003 році (у 2013 р. вийшло 2-ге видання: перероблене і доповнене) видавництвом Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова.
Цей посібник є не лише важливою складовою сучасної методичної системи навчання інформатичних дисциплін у вищих педагогічних навчальних закладах, але і вагомою компонентою теоретичних основ сучасної інформатики, незаперечним і суттєвим вкладом автора у вирішення проблем фундаменталізації курсів інформатичних дисциплін, розширення і поглиблення теоретичної бази знань майбутніх фахівців фізико-математичних та інформатичних спеціальностей.
Неможливо обійти мовчанням і спецкурс «Обчислювальна математика» для факультативних занять у 9-10 класах, виданий видавництвом «Радянська школа» ще у 1973 році. Вже тоді в цьому спецкурсі вивчалися проблеми використання основ алгоритмізації і програмування та застосування засобів автоматизації обчислень в процесі навчання математики в школі (алгебри, геометрії, тригонометрії). Сучасні інформаційні технології тоді ще не існували, однак автори мабуть інтуїтивно відчували потужний потенціал впровадження електронно-обчислювальної техніки в навчальний процес, перспективність, говорячи сучасною мовою, інформатизації навчального процесу.
Юрій Савіянович разом із своїми співавторами (М. І. Жалдаком, Б. С. Ковбасенком) не помилився, інтуїція їх не підвела. Сьогодні, через понад 40 років після написання згаданої книги «Обчислювальна математика», використанням комп’ютера в навчальному процесі, і не тільки на уроках математики, вже неможливо когось здивувати. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі сьогодні використовуються при вивченні всіх предметів – математика, фізика, мови, біологія, історія і т.д.
Вагомі наукові результати Юрія Савіяновича і його учнів (згодом реалізовані в численних навчальних та навчально-методичних посібниках) стосуються таких важливих напрямів, як використання систем штучного інтелекту; вивчення й використання мережних технологій; розробки навчальних інформаційних середовищ; вивчення алгоритмізації і програмування (зокрема веб-програмування); впровадження дистанційного навчання; дослідження часто були піонерськими.
Результати багаторічних досліджень щодо становлення та розвитку інформаційного суспільства, тенденцій розвитку математичної та інформатичної освіти, структури і основних компонентів інформаційної культури вчителя, становлення і розвитку методичних систем навчання інформатики в школах та педагогічних університетах України, шляхів удосконалення методичних систем навчання інформатичних дисциплін в умовах широкого застосування сучасних засобів інформаційних технологій містить монографія «Формування інформаційної культури майбутніх вчителів математики».
Не наводячи детального аналізу всіх робіт Юрія Савіяновича, разом з тим слід констатувати, що його роботи і вся педагогічна і наукова діяльність є незаперечним соціально вагомим внеском в становлення і розвиток сучасних ІКТ-орієнтованих методичних систем навчання інформатичних і математичних дисциплін в школах і вищих педагогічних навчальних закладах, в інформатизації навчального процесу і системи освіти в цілому, в розбудову теоретичних основ інформатики, фундаменталізацію навчання інформатичних і математичних дисциплін.
Значну методичну допомогу вчителям шкіл i викладачам вищих педагогічних навчальних закладів надають статті Ю.С. Рамського в науково-методичних збірниках i журналах (Проблеми вищої школи, Сучасні інформаційні технології в навчальному процесі, Використання комп’ютера в навчальному процесі педагогічного ВНЗ, Вища школа, Комп’ютер у школі та сім’ї, Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, New Media and Telematic Technologies for Education in Eastern European Countries, International Conference on Education and New Learning Technologies та iн.).
Відгуки практиків середніх i вищих навчальних закладів, педагогів, психологів, високий попит на посібники для учнів, вчителів i студентів, видані Ю.С. Рамським разом з його співавторами, засвідчують про високу ефективність запропонованої науково обґрунтованої системи підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі.
Ю.С. Рамський – співавтор змісту і програм курсів «Методи обчислень», «Основи інформатики», «Інформатика», «Математична логіка і теорія алгоритмів», «Обчислювальна практика», «Програмування», «Комп’ютерне моделювання», «Захист інформаційних ресурсів» для фізико-математичних та інформатичних спеціальностей, один із авторів концепції інформатизації освіти в Україні (1994 р.), концепції змісту наскрізної освіти з інформатики і обчислювальної техніки для всіх ланок освіти (1993 р.), Держаного стандарту загальної середньої освіти в Україні з інформатики (2003 р.), типової програми кандидатського іспиту із спеціальності 13.00.02 «Теорія і методика навчання (інформатика)» (1999 р.), Галузевих стандартів вищої педагогічної освіти (математика, фізика – 2002 р.), інформатика (2009 р.).
З 1986 по 1991 рр. Юрій Савіянович – вчений секретар координаційної ради із керівництва затвердженою рішенням колегії Міністерства освіти України 25.06.1986 року республіканською цільовою комплексною науково-дослідною програмою «Комп’ютер в школі i педагогічному навчальному закладі», керівник одного з її напрямів.
У 1985 р. на замовлення Міністерства народної освіти України було організовано на республіканському телебаченні («Шкільний екран». Головна редакція науково-популярних та навчальних передач. Творче об’єднання «Наука») навчальні телепередачі (для вчителів і учнів) з основ інформатики і обчислювальної техніки.
У 1985 р. передачі проводив доцент КДУ імені Т. Г. Шевченка В. Биць. Протягом наступних десяти років (1986 – 1995 р.р.; до кінця існування цього проекту) автором і ведучим телепередач був Ю. С. Рамський, яким підготовлено й проведено 135 телепередач (30 хв. кожна). Тематика телепередач охоплювала весь зміст курсу «Інформатики і обчислювальної техніки» (Інформація і інформаційні процеси. Інформаційна (обчислювальна) система. Інформаційні технології. Алгоритмізація і програмування. Моделювання). Зокрема, були передачі, в яких ілюструвалося застосування в навчальному процесі різних програмних засобів, в тому числі програмних засобів навчального призначення (GRAN1) для дослідження математичних моделей різноманітних процесів (у фізиці, біології тощо).
Час проведення телепередач було погоджено з часом проведення уроків інформатики в школах. Телеуроки значною мірою сприяли становленню методичної системи навчання інформатики в загальноосвітній школі і педагогічних університетах.
З 1989 р. – один з керівників Всеукраїнського науково-методичного семінару з проблем інформатизації освіти, який функціонує при Інституті інформатики НПУ імені М.П. Драгоманова, член редколегії (відповідальний секретар, з 2004 р. – відповідальний редактор) фахового збірника наукових праць «Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання», член редколегії журналу «Комп’ютер у школі та сім’ї», член редакційної ради газети «Інформатика», член комісії з інформатики і педагогічних програмних засобів Науково-методичної ради з питань освіти при Міністерстві освіти і науки, молоді та спорту України; з 1987 р. по 2002 р. брав участь у роботі журі (заступник голови, голова) обласних і всеукраїнських учнівських та студентських олімпіад з інформатики.
Більше 40 років Рамський Ю.С. керував госпдоговiрними науково-дослідними роботами. Під його керівництвом виконувалися роботи за угодами з Інститутом механіки АН України, Київським відділенням НДI зв’язку, Київським політехнічним інститутом, Інститутом кібернетики ім. В.М. Глушкова АН України, НВО "Електронмаш", Міністерством освіти України, Державним комітетом України з питань науки i технологій. Протягом останніх років бере участь у виконанні держбюджетних науково-дослідних тем «Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання природничих дисциплін», які виконуються за замовленням Міністерства освіти і науки України.
Ю.С. Рамський приділяє значну увагу проблемам інформатизації навчального процесу, використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій в процесі навчання не тільки інформатики, а й інших предметів, зокрема математики i фізики.
Багато уваги Юрій Савіянович приділяє роботі безпосередньо з учнями i вчителями середніх шкіл, бере активну участь в проведенні міських, районних та обласних семінарів з питань навчання інформатики i використання інформаційних технологій у навчальному процесі, роботі МАН. Тільки протягом 1985-1988 рр. кафедра інформатики КДПI імені М.П. Драгоманова за його безпосередньою участю підготувала понад 3000 вчителів м. Києва i Київської області до навчання нового на той час курсу інформатики в школі. Протягом багатьох років Ю.С. Рамський незмінний заступник голови журі всеукраїнських олімпіад школярів з інформатики.
Брав активну участь у роботі різних семінарів, курсів, факультетів підвищення квалiфiкацiї працівників вищої школи i управління народною освітою.
Багато разів залучався Міністерством освіти і науки України до роботи експертних комісій щодо ліцензування та акредитації спеціальності інформатика у вищих навчальних закладах.
Активна участь Ю.С. Рамського в розробці навчальних планів i програм, державних стандартів середньої освіти, галузевих стандартів вищої освіти i всієї постановки навчання інформатики, методів обчислень, використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі у вищих педагогічних і середніх навчальних закладах України, численні посібники для студентів, вчителів i учнів шкіл вносять суттєвий внесок в становлення i розвиток методичної системи навчання інформатики та інформатизації навчального процесу в загальноосвітній школі i вищому педагогічному навчальному закладі в Україні.
Професор Рамський Ю.С. підготував понад 20 кандидатів наук: Клочко Н.О. (1991 р.), Кульчицька Н.В. (1993 р.), Легенький М.І. (1994 р.), Балик Н.Р. (1995 р.), Цибко Г.Ю. (1999 р.). Іваськів І.С. (2000 р.), Спірін О.М. (2001 р.), Лукаш І.М. (2003 р.), Зеленяк О.П. (2004 р.), Клочко О.В. (2004 р.), Рєзіна О.В. (2005 р.), Лещук С.О. (2006 р.), Олексюк В.П. (2007 р.), Умрик М.А.(2009 р.), Фурман О.А. (2009 р.), Стеценко Г.В. (2010 р.), Рафальська М.В. (2010 р.), Хазіна С.А. (2010 р.), Твердохліб І.А. (2014 р.), Дегтярьова Н.В. (2015 р.), Ящик О.Б. (2016 р.).
Багаторічна плідна праця Юрія Савіяновича відзначена високими нагородами і почесними званнями: Ветеран праці (2003 р.), Відмінник народної освіти (1987 р.), Почесна грамота Міністерства освіти України за сумлінну роботу та досягнуті успіхи в справі підготовки вчительських кадрів (1993 р.), Грамота Академії педагогічних наук України за багаторічну плідну працю в галузі інформаційних освітніх технологій (2002 р.), Почесна грамота Інституту педагогіки АПН України за дослідження проблем шкільної інформатики, розробки інформаційних технологій навчання, підготовки наукових і педагогічних кадрів вищої кваліфікації (2002 р.), Почесна грамота Державного комітету зв'язку та інформатизації України за вагомий внесок у підготовку фахівців для галузі зв’язку та сфери інформатизації (2003 р.), Медаль М.П. Драгоманова (2010 р.), Почесні грамоти НПУ імені М.П. Драгоманова.
У 2014 році професор Рамський Ю. С. обраний академіком Академії наук вищої освіти України.
Надзвичайно працелюбний, інтелігентний, високо компетентний в багатьох галузях знань, і звичайно ж в своїх любимих математиці та інформатиці, порядний, доброзичливий, ввічливий, добре вихований, людина високої професійної і загальнолюдської культури, професор Рамський Юрій Савіянович безумовно є гідним наслідування взірцем для своїх колег і студентів, яким віддає всього себе.
Саме тому вони віддячують йому великою і щирою повагою та любов’ю.
Академік НАПН України,
заслужений діяч науки і техніки,
доктор педагогічних наук, професор,
завідувач кафедри теоретичних основ інформатики
НПУ імені М.П. Драгоманова
Жалдак Мирослав Іванович